Stichting Auteursdomein®

oktober 2008 (persbericht)

Beroepszaak om 'Open ISBN' op 16 maart 2009

Auteursdomein neemt aansluiting op Boekhuis

De rechtbank in Rotterdam heeft het vooronderzoek in de zaak Auteursdomein tegen de NMA afgerond en de zittingsdatum vastgesteld op 16 maart 2009. Het betreft het beroep dat Auteursdomein in maart jl. heeft ingesteld tegen de uitspraak van de Mededingingsautoriteit in de zaak tegen het Centraal Boekhuis om openstelling van de nationale ISBN-bank.

De stichting heeft onlangs tegen wil en dank besloten tot een aansluiting op het Centraal Boekhuis. Aanleiding is dat de consument de website van Bol.com inmiddels als plaatsvervangende ISBN-bank gebruikt. Een 'niet leverbaar' bij Bol wordt opgevat als zou het boek niet meer in de handel zijn. Dit lot treft alle backlisttitels in auteursbeheer en blokkeert verkoop die niet via het Centraal Boekhuis BV loopt. De aansluiting is verliesgevend. Auteursdomein procedeert al twee jaar om openstelling van de ISBN-bank als neutrale vindplaats.

Auteurs hebben het probleem dat backlist-titels al bestaan, en in het verleden zijn gedistribueerd via Centraal Boekhuis. De rechten zijn aan hen teruggevallen op het moment dat hun uitgevers de distributie- en voorraadkosten te hoog vonden worden. Voor auteurs is de exploitatie aantrekkelijk. Hoewel zij een nieuw ISBN registreren, blijven hun titels bij het Boekhuis geregistreerd als 'in prijs opgeheven, informeer bij uitgever', waarbij wordt verwezen naar de vorige exploitant. Deze informatie wordt door de boekhandels en ook door Bol.com kortweg weergegeven als 'niet leverbaar.'

De aansluiting is gerealiseerd met de Samenwerkende Uitgevers in Utrecht o.l.v. Jan van Arkel. Van Arkel heeft in 2005 namens de Vereniging van Zelfstandige Uitgevers de aanzet gegeven tot de opzet van de dienst 'brede beschikbaarheid' van het Centraal Boekhuis. Deze dienst maakt het mogelijk om backlist-titels toch nog bestelbaar te houden voor de boekhandel, zij het tegen tarieven die een kostendekkende exploitatie uitsluiten.